Akár szándékos vagy véletlen baklövések váltják ki a büntetéseket weboldalad életében, a baj az már csak baj marad, mindegy milyen körülményeknek is köszönheted azt. Íme, néhány tényező, melyet úgy kerülj, mint macska a mosdatást!
Kerülendő technikák
Hiába az esetleges gyors és látványos eredmény egy weboldal életében, ha azt a Google szemében „csalással” érted el. Ugyanis a Google a nem etikus, úgynevezett fekete kalapos („black hat”) keresőoptimalizálási módszereket bünteti (etikus: fehér kalapos „white hat”). Ugye te sem szeretnéd, ha rezegne alattad a léc? Akkor inkább kerüld e „technikákat”:
- Duplikációk:
A Google talán egyik legkényesebb vesszőparipája. A duplikáció lehet szöveges, tehát tartalmi duplikáció (mely etikátlan és szerzői jogokat is sért); valamint két oldal forráskódjának teljesen azonos kinézete is.
Ugyanaz a weboldal több domain alatt elérhető. Hogyan? Többféle domain nevet foglalsz le és mindegyiken ugyanazt a weboldalt „kínálod”. Így tulajdonképpen saját magad duplikálod le a honlapodat.
Könnyen megoldhatod ezt a problémát úgy, hogy egy domaint kiválasztasz, és a többit a keresőoptimalizálásnak is megfelelő keresőbarát 301-es átirányítással átirányítod a választott domainre, melyen a tartalmad is fut. Így bármelyik domain nevet is írod be url- címként, a kiválasztott domain nevedre „ugorva” fog bejönni az.
De szintén duplikációnak tekinti a Google, ha az oldalad elérhető www-vel és anélkül is, vagy ha a főoldal mellett létezik egy /index.php, /index.html stb. végződésű oldal is. Ezekre „gyógyír” lehet egy 301-es levágás (mindezt a htaccess –ben). Így elkerülheted a duplikációt és elérheted, hogy csak egyféleképpen hivatkozzanak rád a világhálón! De duplikációnak számíthat, ha egy cikk több url-en is elérhető. Ne rakd ki ugyanazt a tartalmat több ezer helyre! A honlapon belüli ismétlésekre (pl. webáruház esetében ugyanazon termék, többféle színben, ugyanazon leírással) a rel=canonical link használata a megoldás. E megoldással a kereső számára tudatod, melyik az elsődleges tartalom. Ugyanaz a Title és Meta taggal látod el az oldalad több aloldalát is?
Oldalaid meta adatainál egyet megírva „jó lesz ez a többire is” elven bemásolgatod mindegyik oldaladhoz? Nos, mivel az oldalad tartalmának leírására szolgálnak a meta adatok, nehezen hihető, hogy mindegyik ugyanarról szó. A tartalomhoz hasonlóan ezt sem célszerű duplikálni.Rejtett szövegekkel növeled a kulcsszósűrűséget az oldaladon?
Régi ismert trükk, hogy a felhasználók számra nem látható, háttérben elhelyezett láthatatlan szövegeket helyezünk el (oldal hátterével megegyező betűszín). A kulcsszósűrűség növelését igyekeztek így megoldani egyesek régen, azonban a robotokat ma már nem lehet ilyen könnyedén átverni. Ne álcázz! Használd a kulcsszavakat a szövegben és azok szinonimáit az ésszerűség keretin belül (számszerűsítve akár 1,5-2-3 % körül)!Nem felhasználóbarát átirányításokat vagy úgynevezett kapu oldalak használsz?
Habár a 302-es keresőbarát átirányítást maximum átmenti megoldásként szokták alkalmazni; a 301-es átirányítás az általánosan elfogadott és javasolt átirányítási mód, melyet pl. a www-s előtag „levágásának” kivitelezésére is szokás alkalmazni. A Google alapvetően nem kedveli a más oldalra irányított weboldalakat, de a keresőbarát 301-el nem fogod kihúzni a gyufát nála. Alapvetően figyelni kell, hogy az oldalad ne saját magára irányítsd át, hogy egy átirányítási körbe vidd bele! Kapu vagy átjáró oldalak használatával is kockáztatsz egy büntetést, hiszen ezzel olyan oldalt hozol létre, ami egy témakörrel kapcsolatban teli van kulcsszavakkal, de utána egy másik oldalra viszed át a felhasználót. A Google szemében nincs értéke.Flash és keretes weboldalban gondolkodsz? Ne tedd!
A Flash tulajdonképpen képként képfájlként kezeli az oldalad, ezt onnan is tudod, hogy nem tudod egérrel másolni a rajta lévő szöveget. A keresőrobotok ezt nem tudják rendesen kezelni és szövegként, tartalomként értelmezni. Mint, ahogy a nyitóoldalak, vagy a keretbe foglalt weboldalak használata is kerülendő.Gyakori szerverleállás
A Google nem kedveli azokat az oldalakat sem, amik lassú válaszidővel rendelkeznek. Vagy lassú az oldalak betöltődési ideje. Mint, ahogy a szerver gyakori leállása sem, hisz megbízhatatlan oldal képét sugallja ezzel egy weboldal. Ami nem elérhető, vagy lassan tölthető be, tehát a felhasználó számára nem hasznos. A Google pedig a felhasználó érdekét nézi.Kifogásolható tartalmakra linkelsz
Ha a te weboldalad linkel kifogásolható tartalmakra (pl. felnőtt tartalmú weboldal, szerencsejáték, vagy büntetett oldalak), akkor a Google úgy tekinti, hogy szándékosan haverkodsz velük, és nem nézi jó szemmel.Hirtelen több ezer hivatkozás az oldaladra, rövid időn belül.
A Google a természetes hivatkozásszerzést kedveli egy oldalra vonatkozóan. Ha linképítéssel rá is segítesz (alapszükséglet), akkor is értékes és hasznos hivatkozásokkal gyarapítsd az oldalad! Ha kihelyezed az oldalad linkjét egy másik weboldal footerébe, vagy egy olyan központi helyre, ahol a weboldal minden egyes aloldalán meg fog jelenni (webáruháznál, minden egyes termék aloldalán), és nem látod el nofollow-val (ne kövesse a Google), akkor egy oldalról akár több ezer hivatkozás is érkezhet oldaladra, rövid időn belül. E linkek azonban nem értékes tartalommal ellátott hivatkozások lesznek rá, csupán generált linkek. Mint ahogy a vásárolt linkek is ilyenek.
A büntetéseknek lehetnek még egyéb okai is, a legfőbb hibákat hoztuk fel példaként. De mit lehet tenni, ha már a büntetés hatását érzékeled weboldaladon? Következő írásunkból megtudhatod.